lørdag 15. desember 2012

Nøgene Ø Imperial Rye Porter fra Nøgene Ø Det kompromissløse Bryggeri.







For hundre år siden eller mer, brygget de fleste mennesker ølet sitt hjemme. Det de brygget var det vi kaller et overgjæret øl. Altså, en ale. 

Dette var veldig populært, helt til Urquell i Tsjekkia, lagde det første lagerølet i 1842. Et øl vi hevder er undergjæret. Kjennetegnet for et undergjæret øl, er at det gjæres lenger og ved en lavere temperatur.  Pils er et typisk lagerøl, akkurat som bokkøl og bayer. Etter lagerølets inntreden på markedet, sluttet folk mer eller mindre,  å brygge øl selv.
Med mikrobryggerienes inntreden på markedet, har folk igjen begynt å få opp øynene for overgjæret øl. Dette i kombinasjon med øl og mat. Noe som synes i statistikken til Vinmonopolet. I polets snart hundre år lange historie, selges det nå mer overgjæret øl, enn lagerøl.
Ale lages på maltet korn. Det har en kort og varm gjæring og som regel gjør det ølet litt mer søtlig og gir en fyldigere smak.  Ale kan være alt fra mørke porter og stout til lyse hveteøl. Normalt har denne typen øl en litt høyre alkoholprosent enn lagerøl, men i dag finner man til og med overgjæret øl i butikkene.
En fin representant for overgjæret øl, er Nøgene Ø Imperial Rye Porter fra Nøgene Ø Det kompromissløse Bryggeri.
Det er et øl med en flott brunsvart farge, flott skum og en herlig duft av frukt, malt og krydder. Smaken er godt balansert og har en lang, god ettersmak. Det holder 9% vol. Alc,
Ølet kan kjøpes på polet på halvliters flasker og har nr 97477, Prisen er i det stiveste laget, noe jeg synes de fleste porter har, på 80 kr flaska. Og jeg spør meg selv om jeg synes ølen er så god. I og for seg, spør jeg meg selv det samme vær gang jeg kjøper et glass vin ute også.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar