torsdag 27. desember 2012

Bobler til nyttår.





Så nærmer nyttårsaften seg. Og jakten på champagne har begynt.

Nå er ikke jeg blant de som på død og liv må ha champagne. Og spesielt ikke nyttårsaften. For det første, når man komme frem til kl 00.00, så har de fleste drukket såpass meget, at de ikke smaker om man har lagt 100 kroner i flasken eller 500.
For det andre, det finnes andre alternativer som er like bra som de fleste champagner til en meget rimeligere penge. En Crémant fra Burgund er langt å foretrekk en sånn aften. Om jeg skulle plukke med meg en fra polet i dag, ville jeg nok ha forsynt meg med Brun Crémant de Bourgogne Charme Blanc de Blancs Extra Brut til 165 kroner. Det er en hundre prosent Chardonnay. Har en fin fylde, smaker litt av modne epler og sitrus.
Et annet alternativ er fra Alsace, Berg Crémant d'Alsace Blanc de Noir Réserve Particulière Brut.  Den koster 132 kroner. Har en fin gulgrønn farge og en deilig smak av frukt og jordbær.
Men, om nyttårsaften skal være en romantisk øvelse og noen har tenkt å slenge seg ned på kne og fri, ja da ville jeg nok ha fortrukket en champagne.  Hvorfor ikke en Cuvée Charlemagne Blanc de Blancs Brut 2006. For romantikkens skyld, så kan man alltids betale ca 400 kroner. Om det ikke ble romantisk og man fikk et nei, så kan man nyte av den deilige fruktige smaken og ettersmaken er også lang og nydelig.
Og til slutt. Alkohol og fyrverkeri hører absolutt ikke sammen. Like lite som alkohol og bil. 

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar