fredag 2. november 2012

Vin og øl til julemat


For meg er drikket til julematen, øl og akevitt. 

Men, om man opplever at øl og akevitt blir for mektig og mettende til julematen, så finnes det helt greie vinalternativer. Nå må jeg opplyse at forslagene her, er hva jeg personig ville ha  valgt. Det finnes sikkert de som mener at andre alternativer, passer bedre.



Til ribbe og svinestek, som er et lyst kjøtt med litt syrlig tilbehør, mener jeg det passer med en bærpreget og en let syrlig vin. Førstevalget her vil være en Barbera fra Piemonte.
Til pinnekjøtt kan du bruke både hvitt og rødt. Det røde skal helst være litt saftige viner, altså litt bærpreget med lav syrlighet og gjerne tørr. Personlig ville jeg ha valgt en hvitvin, helst en tysk og aller helst en halvtørr Spätlese fra Rheingau. Og der finnes det mange å velge  mellom.

Lutefisk er vanskelig. Og jeg mener at der er det stortsett bare øl og akevitt som passer. Men, skal man ha vin til, så ville jeg ha valgt en crémant de Bourgogne eller en tørr rieslingsekt.
Helt til slutt, det går greit med vann også.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar